Gratis verzending en een gratis kurkentrekker bij eerste bestellingen van meer dan 69€ code WELKOM

Wijn blog
Mis onze artikelen over de wijnwereld niet. Wijnhuizen, wijnbereidingen, wijnstreken, parings, interviews met de beste professionals uit de wijnwereld... Al het nieuws over de wereld van de wijn.

Moët & Chandon, 's werelds beroemdste champagnemerk

07/12/2022 Wijnhuizen

Moët & Chandon is synoniem voor champagne. Het is het bekendste merk van 's werelds meest begeerde en glamoureuze mousserende wijn. Deze faam is het resultaat van meer dan 270 jaar geschiedenis waarover veel, heel veel te vertellen valt.

Maison Moët & Chandon maakt deel uit van de gerenommeerde groep Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH). Het heeft 1.190 hectare wijngaarden, de grootste in de Champagne, allemaal met de karakteristieke kalkhoudende bodem van de regio. 50% van de wijngaarden is geclassificeerd als Grand Cru en 25% als Premier Cru. De kelders van Moët & Chandon zijn de grootste van de Champagne, met een buitengewoon netwerk van ondergrondse labyrinten (28 km) waar de wijnen en mousserende wijnen rijpen in optimale omstandigheden qua vochtigheid en temperatuur.

Maak kennis met Moët & Chandon, 's werelds beroemdste champagne.

Een beetje geschiedenis

Moët & Chandon werd in 1743 in Épernay (Champagne) opgericht als Moët et Cie (Moët & Co.) door Claude Moët. In die tijd zat Lodewijk XV op de troon en tijdens zijn bewind nam de vraag naar mousserende wijn toe, zodat Moët et Cie al snel na de oprichting kon rekenen op een brede klantenkring, waaronder edelen en aristocraten. Maar de ware architect van het succes van het huis was Jean-Rémy Moët, de kleinzoon van de oprichter, die het bedrijf overnam toen zijn grootvader Claude overleed. 

Jean Rémy revolutioneerde Moët met zijn ondernemerschap. Hij was het die de wijngaarden van de abdij van Hautvillers kocht, waar een eeuw eerder champagne werd geboren en waar de beroemde benedictijner monnik Dom Pèrignon de drank ontdekte en perfectioneerde. 

Wist je dat Moët & Chandon Brut Imperial is opgedragen aan Napoleon Bonaparte?

Jean Rémy had een geheim wapen: zijn vriendschap met Napoleon Bonaparte, die de groei van het huis stimuleerde en een goed lokmiddel was om het publiek te vergroten en grenzen te overschrijden. Napoleon was eerste bezoeker van het wijnhuis en zei: "Bij een overwinning verdien je champagne en bij een nederlaag heb je het nodig!" 

Napoleons bezoek werd alom gevierd en, zoals Champagne- historicus Patrick Forbes uitlegt: Iedereen die iemand was in Europa kwam door de Champagnestreek op weg naar Parijs, naar het Congres van Wenen, en iedereen wilde de beroemde champagnemaker bezoeken.

Dit waren tien jaren van roem en glorie voor Jean Rémy en voor Moët et Cie. De bestellingen van zijn champagne namen zo toe dat hij het zelfs moeilijk vond om eraan te voldoen. Voordat hij aftrad, kende keizer Napoleon Jean Rémy zijn eigen officierskruis van het Legioen van Eer toe. Later droeg het maison zijn beroemdste champagne, Moët & Chandon Brut Imperial, op aan Napoleon.

De magie van champagne wereldwijd

In het begin van de 19e eeuw behoorden koningin Victoria, tsaar Alexander van Rusland en keizer Frans II van Oostenrijk tot de vooraanstaande klanten van Jean-Rémy Moët, die daarmee zijn doel bereikte: "de magie van champagne over de hele wereld delen" .

Jean-Rémy ging met pensioen en liet het bedrijf achter in de handen van zijn zoon Victor en schoonzoon Pierre-Gabriel Chandon de Briailles die, om het nieuwe partnerschap op te richten, de naam van het bedrijf veranderden in Moët & Chandon.

Moët & Chandon, een voorbeeld van innovatie en avant-garde

Ondanks de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog creëerde Moët & Chandon een nieuwe vintage champagne, genoemd naar Dom Pèrignon. Het was het begin van een premium merk dat alleen in uitzonderlijke jaargangen werd geproduceerd en al snel een icoon van perfectie en verfijning werd, waarvan de eerste jaargang in 1842 op de markt kwam. Het vlaggenschip van het bedrijf, Moët & Chandon Brut Imperial, werd gelanceerd in 1860 en is tot op heden het best verkochte en beroemdste merk ter wereld.

Moët & Chandon Brut Imperial is een voorbeeld van wat meesterschap betekent als het gaat om het definiëren van een coupage. Het wordt gemaakt van blends van wijnen uit meer dan 200 crus die de delicatesse van het chardonnay ras, de soepelheid van het pinot meunier ras en de body van de pinot noir combineren. Een mousserende wijn met een onnavolgbare identiteit die al meer dan 150 jaar het evenwicht van de champagne vertegenwoordigt.

Moët & Chandon heeft nooit moeite gespaard om te investeren in modernisering. Alleen Moët & Chandon kan innoveren door de regels te breken. Zo ontstond Moët Ice Imperial, de eerste champagne die je drinkt met ijs.

Niet tevreden met deze laatste mijlpaal presenteert Moët & Chandon, via de dochteronderneming in Mendoza, Argentinië, zijn nieuwste creatie: Chandon Garden Spritz, een verfijnde cocktail, met citrustoetsen, een zoete aanzet en een licht bittere afdronk, voorbestemd om hét hippe aperitief te worden.

Spreken over Moët & Chandon is spreken over de geschiedenis van champagne. Een icoon van glamour en elegantie dat ook een wereldwijd symbool van succes is geworden. Ken jij deze champagnes nog niet? Wacht niet langer en proef ze nu!