Gratis verzending en een gratis kurkentrekker bij eerste bestellingen van meer dan 69€ code WELKOM

Wijn blog
Mis onze artikelen over de wijnwereld niet. Wijnhuizen, wijnbereidingen, wijnstreken, parings, interviews met de beste professionals uit de wijnwereld... Al het nieuws over de wereld van de wijn.

Gewilde wijnen die je nu al kunt kopen

23/05/2024 Wijnbereiding

Het kopen/verkopen van wijnen in primeur of vooraf is een systeem dat wijnliefhebbers de mogelijkheid biedt grote merken te verwerven voordat ze gebotteld en op de markt gebracht zijn. Dat wil zeggen, terwijl de wijn nog rijpt in het vat. Het geeft niet alleen toegang tot wijnen die normaal niet voor iedereen beschikbaar zijn tegen een veel lagere prijs, maar het kan ook een zeer winstgevende en stabiele investering zijn. Dit is ontstaan in Franse wijnhuizen, meer bepaald in Bordeaux, maar inmiddels wordt het verkoopsysteem in meer landen gebruikt. Ken jij de voordelen van het kopen van wijn vooraf? Wij leggen het je uit.



Een toekomstgericht systeem

De beroemdste wijngaarden ter wereld liggen ongetwijfeld in Bordeaux, in het zuidwesten van Frankrijk. Uitstekende terroirs, unieke microklimaten en een lange wijnbouwtraditie hebben van deze regio de wijnhoofdstad van de wereld gemaakt en een wereldwijde referentie voor kwaliteitswijnen. De geschiedenis is echter niet altijd zo gemakkelijk geweest. Een verwoestende druifluisplaag aan het einde van de 19e eeuw of de ernstige economische crisis in de jaren 1970 dwongen vele kastelen ertoe hun begeerde eigendommen te verkopen aan de bank. Anderen overleefden door de productie van tweedeklas wijnen, gemaakt in dezelfde stijl, maar met druiven die niet het niveau bereikten dat nodig was voor de productie van de eersteklas wijnen. Tot slot is er nog iets dat de wijnmakers in staat heeft gesteld hun project voort te zetten, namelijk de verkoop van wijnen in een vergevorderd stadium, wanneer zij nog enige tijd in vaten moeten rijpen. Voor de kastelen is de verkoop van hun productie, die niet alleen bijdraagt tot de financiering van de exploitatiekosten van het domein en de productie van het volgende wijnjaar, ook een symbool van status en prestige. En als de grote kenners vertrouwen hebben in hun nieuwe jaargangen voordat ze klaar zijn, dan is dat omdat de wijnen kwaliteit beloven.

La Place de Bordeaux, het Wall Street van de wijn

Kopen en primeur is een formule die ontstaan is met de figuur van de negociant. Een tussenhandelaar in wijn die meer dan 200 jaar geleden bestond en die, in ruil voor het verschaffen van liquiditeit aan de wijnmakerij, de wijn etiketteerde en deze later met een hogere marge verkocht. Wegens speculatie nam de Franse regering echter in 1972 maatregelen en verplichtte alle geclassificeerde châteaus op terrein zelf te bottelen. Vanaf toen slaagden de wijnhuizen erin kapitaal te verkrijgen zonder de wijn te moeten leveren met een formule die voordelig is voor het huis, de negociant en, uiteraard, de eindconsument: de verkoop en primeur.
Maar het vaststellen van de prijs van een wijn in een vergevorderd stadium is niet willekeurig. Daartoe wordt elk jaar, meestal in de eerste week van april, het belangrijkste handelsevenement van Bordeaux gehouden. Sommeliers, journalisten, inkopers, importeurs en andere professionals uit de hele wereld komen naar La Place in de wijnhoofdstad om de nieuwste jaargangen van de grote châteaus rechtstreeks van het vat te proeven. Bij deze proeverijen staat het prestige van de wijn op het spel en aan de hand van de commentaren die vervolgens op de voorpagina's van de gespecialiseerde pers worden gepubliceerd, bepaalt de wijnmakerij de verkoopprijs van de wijn. Dit is het moment waarop alle spelers in actie komen en de Primeurs-campagne begint. Bij de koop en primeur in Bordeaux bestaat een zeer traditionele hiërarchie die moet worden gerespecteerd. De kastelen verkopen via "courtiers" (makelaars die als koeriers optreden) aan de negociants, die verantwoordelijk zijn voor de bevoorrading van de wijnhandelaren en -importeurs. Met deze laatste zal de eindverbruiker eindelijk toegang krijgen tot dergelijke begeerde wijnen.

Een meesterspel

De redenen waarom deze vorm van verkoop zo aantrekkelijk is voor wijnliefhebbers liggen voor de hand. Om te beginnen geeft het toegang tot een exclusieve verkoop van zeer speciale wijnen. En door ze te kopen voor ze in de verkoop gaan, ben je verzekerd van maximale beschikbaarheid. En uiteraard krijg je juweeltjes voor lage prijzen. Deze aankoop is altijd voordelig, ook al hangt de uiteindelijke prijs af van vele factoren en weet je nooit de exacte marktwaarde vooraf. Normaal is de prijs hoger zodra de wijn klaar is en kan deze zelfs verdubbelen of meer. Wijn vooraf kopen heeft zoveel voordelen dat de laatste jaren steeds meer mensen meedoen, terwijl het vroeger vooral een markt voor experts en waaghalzen was. Achter de premissen van exclusiviteit, beperkte oplages en prijs heeft wijn iets dat andere beleggingsactiva niet hebben. Eenmaal geopend, is er geen mogelijkheid tot kopiëren of hergebruiken. Het product is uniek! Dus ben je op zoek naar een goede investering voor een lage prijs en maximaal plezier, of je wilt gewoon een droomwijn op de kop tikken, dan maken we het je bij Decántalo makkelijk met onze selectie wijnen en primeur. Wees er snel bij, want op=op!